Sfanta Maria Egipteanca - icoana liturgica a caintei"Impinsa inapoi de maini de la usa lacasului sfant, Maria Egipteanca, desfranata aprinsa, cade in prag. Preoti, faclii, acoliti. Tremura in flacari asupra vederii sale stinse. Iar cand in sfarsit a murit, cu ochi arzand si coama ca flacara intunecata, auriul leu al pustiei a venit sa dea inapoi pantecului pamantului trupu-i ars si uscat".
In Postul Mare, marele anotimp al caintei in Biserica crestina, liturghia occidentala foloseste figurile biblice ale caintei, inclusiv pe Maria Magdalena, spre a ilustra tema saptamanilor ce conduc spre Pasti. In Rasarit cea de-a cincea duminica din Postul Mare praznuieste si ea pe Sfanta Maria Egipteanca ca model al pocaintei. Viata ei se citeste in miercurea acelei saptamani la utrenie si e prezentata ca o icoana in cuvinte a adevarurilor teologice privitoare la cainta. »»»
MARIA (fem.) nume personal ce corespunde ebr.
Maryam sau
Miryam şi este probabil la origine un nume afectiv egiptean, format de la
Mri iubit, drag şi sufixul afectiv ebraic
-am. O altă ipoteză pune numele în legătură cu verbul
mrj, care în vechea egipteană însemna
a iubi, sau chiar cu un nume personal ca
mrj-imn, iubit de Amon în religia vechilor egipteni
Amon era marele rege al zeilor.
- Nume calendaristic creştin.
- Este posibil ca populaţia românească, în parte creştinată de al nordul Dunării, să fi folosit numele Maria încă dinaintea contactului cu slavii; răspândirea numelui se datorează însă influenţei slavone.
- Forme curente: Maria, Mariana, Maia, Marieta, Mariţa, Maruşca, Maşa etc.