Dicţionar - Sfânta Mănăstire Dervent


Sfânta Mănăstire Dervent » Dicţionar » praznic Formularul 3.5% ]
Abonare la
Buletinul Informativ
www.DERVENT.ro

Email:

» Dervent
» Prezentare
» Istoric
» Daruri
» Mănăstirea
» Grup Psaltic
» Album
» Biserica cea Nouă

» ROSTIRI
» Editoriale
» Ortodoxie
» Ecumenism
» Ştiri
» Bioetică
» Istorice
» Poezii
» Hărţi

» Publicaţii

» Rugăciuni
» Liturghia
» Proscomidia
» Rânduiala...
» Acatiste
» Paraclise
» Slujbe
» Alte Rugăciuni

» Cugetări

» Dicţionar

» Proiecte

» Pomelnice

» Felicitări

» Multimedia

» Donaţii
» Formular 3,5%

» Link-uri

» Contact
www.arhiepiscopiatomisului.ro
A
B
C
D
E
F
G
H
I
Î
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
Ş
T
Ţ
U
V
W
X
Y
Z

praznic

(slv. prazdiniku)
— sărbătoare religioasă, zi în care Biserica cinsteşte cu sfinţenie numele unor persoane sfinte care s-au jertfit pentru credinţă, sau amintirea unor evenimente importante din istoria Bisericii creştine. În calendarul ortodox, sărbătorile sunt însemnate unele cu o cruce neagră, altele cu o cruce roşie, ceea ce arată împărţirea lor pe categorii. Cele mai importante sunt sărbătorile închinate Mântuitorului, Sfintei Treimi şi Maicii Domnului. Acestea se numesc praznice împărăteşti sau sărbători domneşti (κυριακαι ἠ δεσποτικαι ἑορταί — kiriakai e despoticai eortai, lat. lesta dominica, slv. gospdskie prazdniki). Printre acestea poate fi socotită şi Duminica, fiind ziua învierii Domnului şi ziua rânduită de Dumnezeu de la Facerea lumii, pentru slăvirea lui Dumnezeu. Praznicele închinate lui Iisus Hristos Mântuitorul sunt în ordine calendaristică următoarele: Naşterea Domnului (25 decembrie), Tăierea împrejur a Domnului (1 ianuarie, la 8 zile după Naşterea Domnului, când S-a supus ritualului Legii Vechiului Testament şi I S-a dat şi numele de „Iisus“, adică „Mântuitor“); Botezul Domnului (6 ianuarie, când S-a botezat în Iordan de Sf. Ioan Botezătorul, sărbătoare numită şi Epifania, adică Arătarea Domnului, căci atunci a fost descoperit oamenilor că El este Fiul lui Dumnezeu — vezi Epifania ; Întâmpinarea Domnului (2 februarie, când a fost adus la templu la 40 de zile de la Naşterea Sa, de către Maica Domnului, atunci bătrânul preot Simeon L-a primit în braţe, mărturisind că Acesta este Fiul lui Dumnezeu); Intrarea în Ierusalim a Domnului (Duminica Floriilor, cu o săptămână înainte de Paşti şi de săptămâna patimilor, răstignirii, morţii şi învierii — vezi Floriile ; Învierea Domnului (Sf. Paşti, biruinţa asupra morţii, sărbătoare cu dată schimbătoare — vezi Paşte ; Înălţarea la cer a Domnului (la 40 de zile după Paşti) (vezi Ispas ); Pogorârea Sfântului Duh (Duminica Rusaliilor, la 50 de zile după Paşti) la care se poate adăuga Sfânta Treime (în lunea Rusaliilor) — vezi Cincizecimea ; Schimbarea la faţă a Domnului (6 august — vezi Preobrajenia ); Înălţarea Sfintei Cruci (14 septembrie — vezi Ziua Crucii ). În lista tradiţională a praznicelor împărăteşti nu sunt trecute Sf. Paşti (care e socotit mai presus de toate praznicele şi e sărbătorit în toate duminicile) şi Tăierea împrejur (care se sărbătoreşte în aceeaşi zi cu Anul Nou şi Sf. Vasile). La praznicele împărăteşti se adaugă şi cele patru sărbători închinate Maicii Domnului: Naşterea Maicii Domnului (8 septembrie); Intrarea în biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie); Bunavestire (25 martie); Adormirea Maicii Domnului (15 august — vezi cultul marial ; Maica Domnului ). Icoanele praznicelor împărăteşti sunt aşezate pe catapeteasmă în şirul de deasupra icoanelor şi uşilor împărăteşti.


Site-ul oficial al Arhiepiscopiei Tomisului
Acasă Dervent Rostiri Publicaţii Dicţionar Proiecte Cugetări
Pomelnice Felicitări Multimedia Link-uri Donaţii Regulament Contact