|
|
nestorianismul
erezia lui Nestorie (sec. V), care susţinea că în Iisus nu ar fi numai două firi, cea umană şi cea divină, ci şi două persoane, deoarece Fiul lui Dumnezeu nu a fost om cu adevărat, ci a locuit în omul Iisus, ca într-un templu. De aceea nici Fecioara Maria nu este Născătoare de Dumnezeu, ci numai Născătoarea persoanei omeneşti. Erezia lui Nestorie a fost condamnată la Sinodul al treilea Ecumenic (Efes, 431), când s-a stabilit doctrina creştină despre existenţa celor două firi ale Mântuitorului (divină şi umană), unite într-o singură persoană, Persoana divină a Fiului lui Dumnezeu. De aceea şi Fecioara Maria se numeşte pe drept Născătoare de Dumnezeu. Doctrina hristologică ortodoxă a fost definită şi la Sinodul al patrulea de la Calcedon (451), prin următoarea mărturisire de credinţă: Noi învăţăm şi mărturisim cu toţii pe unul şi acelaşi Fiu, pe Domnul nostru Iisus Hristos, Care este Dumnezeu adevărat şi om adevărat. Ca Dumnezeu, El S-a născut din Tatăl mai înainte de toţi vecii, fiind întru toate asemenea Tatălui. Ca om, S-a născut din Sfânta Fecioară Maria, Născătoarea de Dumnezeu, fiind întru toate asemenea nouă, afară de păcat. Cele două firi ale Mântuitorului sunt unite în mod neamestecat şi neschimbat, neîmpărţit şi nedespărţit.
|