Dicţionar - Sfânta Mănăstire Dervent


Sfânta Mănăstire Dervent » Dicţionar » filioque Formularul 3.5% ]
Abonare la
Buletinul Informativ
www.DERVENT.ro

Email:

» Dervent
» Prezentare
» Istoric
» Daruri
» Mănăstirea
» Grup Psaltic
» Album
» Biserica cea Nouă

» ROSTIRI
» Editoriale
» Ortodoxie
» Ecumenism
» Ştiri
» Bioetică
» Istorice
» Poezii
» Hărţi

» Publicaţii

» Rugăciuni
» Liturghia
» Proscomidia
» Rânduiala...
» Acatiste
» Paraclise
» Slujbe
» Alte Rugăciuni

» Cugetări

» Dicţionar

» Proiecte

» Pomelnice

» Felicitări

» Multimedia

» Donaţii
» Formular 3,5%

» Link-uri

» Contact
www.arhiepiscopiatomisului.ro
A
B
C
D
E
F
G
H
I
Î
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
Ş
T
Ţ
U
V
W
X
Y
Z

filioque

— dogmă a Bisericii Romano-Catolice care susţine că Duhul Sfânt purcede şi de la Dumnezeu-Tatăl şi de la Fiul. Conform Sinoadelor I şi II ecumenice (325, 431), când s-a formulat simbolul de credinţă (Crezul) al Bisericii creştine, s-a stabilit dogma despre Sf. Duh, care „de la Tatăl purcede“, care împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit“. Această dogmă este păstrată întocmai de Biserica Ortodoxă conform canonului VII al Sinodului al II-lea ecumenic de la Efes, 431, care opreşte orice schimbare a Simbolului niceo-constantinopolitan; dar contrar prevederilor sinoadelor I şi II Ec., Biserica creştină de Apus a introdus în Crez dogma Filioque, fără asentimentul Bisericii de Răsărit şi fără confirmarea unui sinod ecumenic, călcând astfel principiile doctrinare ale Bisericii, stabilite de Sf. Părinţi la Sinoadele ecumenice. Prima formulare documentară a lui Filioque s-a făcut la Conciliul al II-lea din Toledo, în anul 589. Cele două formulări privitoare la purcederea Sf. Duh („Sf. Duh purcede de la Tatăl şi de la Fiul“ — Filioque — şi „Sf. Duh care de la Tatăl purcede“ — din Crezul niceo-constantinopolitan) afirmă două concepţii diferite despre divinitate: Filioque — unitatea divină se bazează pe Sf. Duh, pe când, în Biserica Ortodoxă, „Dumnezeu-Tatăl este izvorul principal şi cauza trinităţii“ (Mircea Eliade, Istoria Religiilor si Ideilor Religioase, Chişinău, 1992, vol. III, p. 225). Astăzi mulţi teologi catolici nu mai susţin dogma Filioque (Emilian Vasilescu, diac. prof. univ. dr., Istoria Religiilor, Bucureşti, 1982.), (Istoria Bisericească Universală, ed. 1987, p. 49.).


Site-ul Sfaturi Ortodoxe
Acasă Dervent Rostiri Publicaţii Dicţionar Proiecte Cugetări
Pomelnice Felicitări Multimedia Link-uri Donaţii Regulament Contact